עמיתת קאמרה 2020-2021, סופי סקלאר

 

במהלך ימי הבידוד שלי, כמו רבים אחרים, ביליתי שעות בכל יום ברשתות החברתיות. ובחנתי לעומק את אפליקציית המדיה החברתית TikTok – אפליקציה שזכתה לפופולריות רבה בשנה האחרונה.

האפליקציה, שמזרימה ברציפות קטעי וידיאו באורך 15 שניות עד דקה על בסיס תחומי עניין של משתמשים, כוללת בסיס משתמשים משמעותי של יהודים. להאשטאג #jewishtiktok יש מעל 16 מיליון צפיות. בעוד שרבים מהסרטונים הקצרים שראיתי הציגו תוכן חיובי – סרטונים של משפחות יהודיות המתכוננות לשבת, תכנים חינוכיים של יהודים ממקומות שונים בעולם והדרכות להכנת חלות – נתקלתי גם במספר תכנים מחרידים של סרטונים אנטי ציוניים ואנטישמיים. המנציחים את הנרטיב שראיתי אינספור פעמים ברשתות החברתיות: שיהודים הם גנבים, קולוניאליסטים ו וסופרמסיסטים לבנים.

כאן הבעיה באה לידי ביטוי בצורה הבולטת ביותר: בדרך כלל, כאשר יהודי מזרחי (יהודי מדינות ערב) מגלה גאווה בתרבותו, התגובות בקרב משתמשים היו כי תרבות זו “נגנבת”. לעתים קרובות, כאשר ישראלים יוצרים סרטונים עם מוסיקה או ריקודים מזרחיים, הגולשים מגיבים כי ההשפעה הערבית בישראל אינה קיימת ויוצר הסרטון הוא “קולוניאליסט”. רטוריקה זו מקדמת את מחיקת קיומם של האזרחים הערבים בישראל וגם את התרבות והמוזיקה היהודית מזרחית.

תופעה זו מטרידה, שכן המוזיקה, האוכל, הלבוש והתרבות של העולם הערבי עוצבו ופותחו באופן עמוק על ידי יהודים מזרחים שהתגוררו במדינות ערב אלפי שנים לפני שעברו טיהור אתני בשנות ה-1940-1960. ברגע ששמתי לב לתופעה הרחבה הזו ב- TikTok, ניסיתי לשוחח עם כמה מהמגיבים הללו שמתעלמים מההיסטוריה ומבדילים את היהודים מהתרבות שלהם שעזרו ליצור במו ידיהם.

זה חשף את הבורות העמוקה של חלק מהמשתמשים. בתקרית אחת, התייחס מגיב ליוצר יהודי (מזרחי) שפרסם סרטון שהציג שיר עברי שבוצע בסגנון מזרחי, וסודרא – כיסוי ראש מסורתי שלובשים יהודים מזרחים. בעיני לכל היותר, שום דבר בסרטון לא הפתיע, מכיוון שמיזוג התרבות העברית-ערבית היא סוג אמנותי שאני מכיר היטב, לאחר שגדלתי בבית שמדבר ערבית-יהודית. אבל, בדיוק בגלל זה ההערות שלאחר מכן בטענה לאיזו שהיא גניבת תרבות זדונית מצד יוצר הסרטון היו כל כך מטרידות. התרבות הערבית היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים היהודי המזרחי, אז איך אוכל – כיהודי מזרחי – לגנוב את התרבות שלי? ניסיתי להסביר למגיב כי כל אלה הם מרכיבים בתרבות היהודית המזרחית, וכי אני מבולבל מהטענות הללו על גניבת תרבות. אמרו לי שאם אני לא ים תיכוני, אין לי שום טענה לתרבות הערבית, כולל מוסיקה ערבית ודבקה (ריקוד עם ים תיכוני, נהוג בקרב יהודים ולא יהודים בכל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה). השבתי למגיב ושאלתי אם הם רוצים לראות עותק של הדי אן איי שלי שמאשר שאני למעשה ממוצא ים תיכוני – אך לא קיבלתי תגובה לכך.

בשיח אחר, כשניסיתי להסביר למשתמש אחד על הקשרים הישראלים לתרבות הערבית וסיפרתי שמשפחתי ברחה לישראל לאחר טיהור אתני נרחב בעולם הערבי, היא הגיבה ב”לאיש לא אכפת” ואימוג’י צוחק. לא רק שזה היה אירוני שהמגיבה הזו שהתיימרה להיות מגן של זכויות האדם הפלסטיניות התעלמה לחלוטין מזכויות האדם של יהודים מהעולם הערבי, אלא גם, הפרופיל שלה גילה שהיא עיראקית – המדינה שממנה משפחתי היהודית גורשה ממנה.

מרבית הטענות הללו, אם לא כולן, נובעות מבורות והתפשטות עקבית של מידע מוטעה. אז בואו נשלול את הנפוצים ביותר:

יהודים גנבו / ניכסו לעצמם את התרבות הערבית

כנראה שבעיני גולשים רבים ברשתות החברתיות, כל היהודים הם אשכנזים וכל הישראלים הם מהגרים מאירופה. אולי זה בגלל שרבים ממשתמשי הרשתות החברתיות שאיתם אני מתקשר הם צפון אמריקאים, והאוכלוסייה האשכנזית עולה בהרבה על אוכלוסיות ספרדים ומזרחים בצפון אמריקה. בעיניהם, לאירופאים אין מקום במזרח התיכון, למרות שמולדת האבות הקדומה של היהודים היא ארץ ישראל.

יתר על כן, יהודים מזרחים היו חלק מהותי במזרח התיכון ובצפון אפריקה במשך אלפי שנים. [2] לדוגמא, בספרות הפואטית של ישראל ישנן התייחסויות שונות לחיים היהודיים בכל מה שהוא כיום העולם הערבי של ימינו. רוצה הוכחה? יהודים רבים באימפריה העות’מאנית ששגשגו תרבותית ותרמו באופן משמעותי למסחר ולתעשייה. [3]

זה לא רק מזלזל, אלא לא מדויק עובדתית, לטעון שהיהודים “גנבו” את התרבות הערבית. מאות אלפי היהודים שחיו ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה היו חלק מאותה תרבות של אותו אזור כמו כל אזרח אחר, ותרמו רבות לפיתוח מסחר ופיתוח תרבותי ברחבי העולם הערבי.

נוכחותה של התרבות הערבית בתוך הקהילות היהודיות בישראל נובעת מ”הקולוניזציה הישראלית”.

צריך רק להסתכל על ההיסטוריה היהודית המזרחית כדי להבין שהטענה המסיתה והפוליטית הזו היא שקרית.

למרות אלפי שנים של תרומה יהודית ברחבי העולם הערבי, במהלך המאה ה -20 למעלה מ- 850,000 יהודים מזרחים וספרדים ברחו או גורשו ממדינות ערב המוסלמיות. [4] במהלך תקופה זו, רוב המדינות היססו לקלוט פליטים יהודים. עם זאת, המדינה היהודית שזה עתה הוקמה  הציבה לה למשימה לסייע לקורבנות ממסעות הטיהור האתניים הללו. פעולות ישראליות שונות סייעו להצלתם של פליטים מזרחים שאיבדו את בתיהם ופרנסתם שהשקיעו אלפי שנים בבנייתם.

כשהגיעו יהודים אלה לישראל הם שמרו על מנהגיהם ומסורתם התרבותית, כולל מתכונים, שפות שלהם ומנהגיהם הדתיים, והכל בשילוב מובהק של אלמנטים ערבים ויהודים. במילים פשוטות, השפעות ערביות בתרבות היהודית בישראל אינן נובעות מקולוניאליזם או מגניבה; זו פשוט תרבות הילידים של מאות אלפי היהודים שהיגרו לישראל מאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה.

למעשה, בשל פעולותיהם האנטי-יהודיות של ממשלות ערב, יהודים ספרדים ומזרחים וילדיהם מהווים חלק נכבד מאוכלוסיית ישראל. [5]

אפילו נתקלתי באמירה שהישראלים הם “עליונים לבנים”. לא משנה אם הם מזרחים, ספרדים או אשכנזים, להשתמש במילת גנאי זו לתיאור יהודים זה ניסיון למחוק את המציאות הטראגית שהיהודים נרצחו (ונרצחים) בחלק מהמקרים בגלל העדר “לובן”.

זה די אירוני שההערות הללו מגיעות לעתים קרובות דווקא מאלה הדוגלים בחשיבות הגיוון והרב-תרבותיות של אנשים בכל מיני צבעים ואוכלוסיות מיעוטים. לכאורה זה לא חל על יהודים ברשתות החברתיות.

בסך הכל, בעוד שרבים מהטענות הללו ברשתות החברתיות מתעוררות בגלל בורות, רבות מופצות בזדון. לא חסרים גולשים ברשתות החברתיות שממשיכים לתקוף את התרבות המזרחית, לא משנה אם יש עובדות היסטוריות על השולחן. עם זאת, חובה שנשתף מידע מדויק.

אנו חייבים ליהודים המזרחים שגורשו בכוח מאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה ולהילחם נגד מי שרוצה לקחת מהם את התרבות שלהם. השתמש בקולך כדי לחנך משתמשים אחרים – גם אם הם משיבים מלחמה, אתה עושה שירות נהדר ליהודים מזרחים וילדיהם בכך שאתה מוודא שהמורשת התרבותית העשירה שלהם תקבל הכרה.

פורסם במקור באתר Medium.

נכתב באנגלית על-ידי עמיתת קאמרה 2020-2021 סופי סקלאר. תורגם על-ידי אורי רבינוביץ.

Click here to read the article in English

 

[1] https://www.oxfordstudent.com/2020/08/24/we-need-to-talk-about-the-ethnic-cleansing-of-middle-eastern-jews/

[2] https://www.bjhc.org.il/

[3] https://www.myjewishlearning.com/article/the-ottoman-empire/?fbclid=IwAR3DIphTxwt1jCTbWrJ-8qcv5FomA9IY8r_ooG0f0PY7MENXt75YvRYrJ60

[4] https://www.nytimes.com/2007/11/04/world/americas/04iht-nations.4.8182206.html

[5] Statistical Abstract of Israel, 2009, CBS. “Table 2.24 — Jews, by country of origin and age”

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1