Photo: Zoltan Kluger/WikimediaCommons

העם היהודי שרד מעשי זוועה רבים, מעבדות במצרים, לאינקוויזיציה הספרדית, לפרהוד בעיראק ולשואה. היסטוריה זו של מאבק מראה כי יש צורך לעמוד נגד שנאה ורוע.

יהודים ילידי המזרח התיכון וצפון אפריקה (JIMENA) הוא ארגון עם משימה חשובה. ג’ימנה מעלה את המודעות למצוקתם של פליטים יהודים ומיעוטים אחרים ממוצא ספרדי ומזרחי. באפריל האחרון, נציג JIMENA שוחח עם סטודנטים באירוע של אוניברסיטת דרום קליפורניה בהנחיית SC Students for Israel הנתמך על-ידי קאמרה. האירוע, “ערב עדות”, היה תוכנית רב-תרבותית שעודדה את הסטודנטים להרהר על מוצאם וללמוד על מורשתם של יהודים אחרים.

המצגת של JIMENA באירוע הייתה חשובה מאוד – מאחר והנרטיב היהודי האשכנזי ידוע יותר, במיוחד בקרב יהודי אמריקה.

בדיוק כמו שתלמידי USC (אוניברסיטת דרום קליפורניה) למדו ב”ערב עדות”, הנה הסיבות העיקריות לכך שחשוב ללמוד אודות ההיסטוריה היהודית במזרח התיכון ואפריקה:

  1. הכרה בסבל אנושי היא יסוד של מוסר אנושי

הכרה במצוקות אנושיות ברבדים השונים של עמנו, שלא לדבר על כל אומות העולם, היא הכרח כבני אדם מוסריים. ניצול השואה ופעיל זכויות האדם המנוח, אלי ויזל, קידם את החשיבות של הכרה בסבל אנושי:

כל עוד מתנגד משטר אחד נמצא בכלא, החופש שלנו לא יהיה אמיתי. כל עוד ילד אחד רעב, חיינו יתמלאו בייסורים ובושה. מה שכל הקורבנות הללו זקוקים להם יותר מכל הוא לדעת שהם לא לבד.

הנציב העליון של האו”ם לפליטים (UNHCR) קבע שיהודים שנמלטו ממדינות ערב הם פליטים בתום לב. מלבד ההכרה בהם כפליטים, העולם כמעט לא הגיב לקשיים של כמעט מיליון היהודים, שנעקרו מאז 1948 ממדינות ערב.

היעדר התגובה הבינלאומית בעניין, מהווה תזכורת ליהודים להשגיח על עמם. לכן, חשוב להיות מודע לגבי זוועות שהתרחשו במזרח התיכון ואפריקה.

  1. סנגור ישראלי אמיתי חייב להיות קודם כל סנגור יהודי

כל יהודי שרוצה לתמוך בעד ישראל חייב לדעת על יהודים ספרדים ומזרחיים. אם יהודי אשכנזי, למשל, רוצה להיות מסוגל לתבוע זכות בישראל כמולדתו ולהחשיב את עצמו יליד הארץ, עליו להבין כי השורשים האלה  נעוצים בשורשים של העם היהודי במזרח התיכון.

בעוד יהודי אשכנז התיישבו באירופה והתפשטו ברחבי העולם, יהודי המזרח התיכון וצפון אפריקה התיישבו יותר באזור הישראלי. הנוכחות הספרדית והמזרחית של 2,500 שנה במזרח התיכון מהווה את הבסיס לזכותו של העם היהודי בארץ ישראל. אז כדי להיאבק למען ישראל, תומך בישראל חייב לתמוך גם באחיו היהודים במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

  1. חיבוק המגוון בעם היהודי הוא גורם מאחד

ידיעה רחבה של כל מיני היהודים מעשירה את זהותו היהודית ומאחדת את העם היהודי בכללותו. בנוסף, לימוד יהדות ספרדית ומזרחית עוזר לאזן ולשמר את דיוק הנרטיב ההיסטורי שלהם.

בחודש מרץ האחרון התייחס שר החינוך הישראלי נפתלי בנט לצורך ללמד את הנרטיב היהודי כולו. הוא טען כי היעדר חומר לימוד בתכנית החינוך אודות יהודים ספרדים אינה מקובלת. הסיפור היהודי השלם מורכב מסיפורים רבים מסוגים שונים של יהודים אשר ילמדו כעת בבתי הספר בישראל.

  1. הסיפור שלהם הוא הסיפור של כל יהודי

החוויה המזרח תיכונית והאפריקאית היא חלק מהנרטיב של כל יהודי – ההיסטוריה האשכנזית קשורה עם ההיסטוריה הספרדית.

בעוד הנאציזם התפשט ברחבי אירופה, הוא הגיע גם לחלקים של המזרח התיכון וצפון אפריקה במהלך שנות השלושים. היטלר נפגש עם אויב אחר של העם היהודי, המנהיג הלאומני הערבי הפלסטיני חאג’ אמין אל-חוסייני. חוסייני תמך בהיטלר ובנאציזם. וכשהיטלר קרא להשמיד את היהודים, חוסייני שידר לעולם הערבי: “לקום ולהילחם על זכויותיך הקדושות. הרוג את היהודים בכל מקום שתמצא אותם. ”

בזמן השתלטות הנאציזם, הלאומיות הערבית קיבלה שליטה על היהודים והטילה בהם מורא והתעללות קשה. לאחר הקמת ישראל בשנת 1948, יהודים רבים יכלו להגיע לישראל אך מצוקתם של יהודי המזרח התיכון נמשכה – מדינות ערב הפכו עוינות כלפי האוכלוסיות היהודיות שלהן, והפכו את החיים לבלתי נסבלים עבורן.

  1. לתרבות העשירה שלהם יש כל כך הרבה מה להציע לעם היהודי כולו

מלבד הסיבות המוסריות להיות מודעים ליהדות המזרח התיכון ואפריקה, זהו אובדן תרבותי שלא ללמוד על הנרטיב הספרדי והמזרחי. בין טקסיי חינה, מוזיקת ​​לאדינו, המטבח האיראני, יש לתרבות העשירה הזאת כל כך הרבה מה להציע לכל היהודים. JIMENA פועלת קשה כדי לשמר ולהחזיר את המורשת הנפלאה הזו לחיים.

כעם ששרד והתגבר על סבל אדיר, היהודים צריכים להכיר במאבקים הפנימיים של בני עמם. ככבוד לאבותיהם שסבלו, על היהודים מוטלת החובה לקחת יוזמה וללמוד על צרות עמם כמו גם על צרות העולם. על ידי הכרה במצוקה האנושית, אדם יכול לתרום לחברו ולעזור לתקן את העולם.

נכתב באנגלית על-ידי מתמחה קאמרה, פנינה סימקוביץ. תורגם על-ידי אורי רבינוביץ.

.Click here to read the article in English

 

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1