Photo: Rehgina/Wikimedia Commons

Image may contain: Harrison Kerdman
עמית קאמרה 2020-2021, הריסון קרדמן

כשמדובר בטרור, המקום האחרון שאתה יכול לצפות למצוא בו טרור הוא אוניברסיטה ציבורית אמריקאית. הקהילה היהודית האמריקאית הייתה המומה בספטמבר האחרון, כאשר תוכנית באוניברסיטה ללימודי האסלאם של אוניברסיטת סן פרנסיסקו (SFSU) בשיתוף המחלקה ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטה (SFSU), הודיעו על האירוע האחרון שלהם: הרצאה (בזום) עם מי אם לא אחרת מאשר ליילה ח’אלד, שתכננה לדון בחוויותיה גם כ”מיליטנטית “וגם כ”פמיניסטית”.

זה עורר מחלוקת מכיוון שח’אלד היא מנהיגה ותיקה של “החזית העממית לשחרור פלסטין” – ארגון המוגדר על ידי משרד החוץ האמריקני כארגון טרור – ובגלל תפקידה הפעיל בחטיפה מזוינת של שתי מטוסי נוסעים אזרחיים. במהלך חטיפתה של טיסת אל על 219 בשנת 1970, היא ניסתה לפוצץ את המטוס באמצעות רימון יד, אך שמרשל אוויר ונוסע ניטרלו אותו לאחר שמצאו את הסיכה. שותפה לחטיפה נהרג לאחר שירה באיש צוות הטיסה.

פרוייקט הלוחמה המשפטית – ארגון משפטי שמגן על זכויות האזרח והאדם של העם היהודי – טען מיד כי האירוע המתוכנן של SFSU חורג מהדין הפדרלי. נראה שטענותיהם המשפטיות הצליחו; לפני האירוע, זום הודיעה כי היא לא תארח את האירוע בפלטפורמה שלו, וציטטה את החוקים הפדרליים נגד טרור בארה”ב. אף על פי כן, ח’אלד היתה אמורה להתארח בזום באירוע אחר באוניברסיטת הוואי של קבוצות אנטי-ישראליות. המארחים נתקלו באותה תוצאה כמו ב- SFSU.

אז איפה זה משאיר אותנו? ראשית, פעילים “אנטי-ציוניים” רבים המתארים את עצמם כתומכים בח’אלד טוענים כי הנרטיב שלהם “צונזר”. על פעילים אלה לבחור גבעה אחרת למות בה, בהתחשב בהשלכות המשפטיות השליליות האפשריות.

פרוייקט הלוחמה המשפטית טוען כי אירועי זום המארחים את ח’אלד מפרים את “חוק התמיכה החומרית” של ארה”ב. חוק זה, שצוטט במכתבו של ארגון פרויקט הלוחמה המשפטית למנכ”ל זום, אריק יואן, אוסר על מתן “תמיכה או משאבים חומריים” לארגוני טרור זרים. החוק מגדיר תמיכה חומרית ככל נכס, מוחשי או בלתי מוחשי, או שירות, לרבות אמצעים כספיים, ניירות ערך פיננסיים, שירותים פיננסיים, לינה, הכשרה, ייעוץ או סיוע של מומחים, כספות, תיעוד או זיהוי כוזב, ציוד תקשורת, מתקנים, כלי נשק, חומרים קטלניים, חומרי נפץ, כוח אדם (אדם אחד או יותר) ותחבורה, למעט תרופות או אמצעים דתיים.

יתר על כן, הלוחמה המשפטית טוענים במכתב שבית המשפט העליון בארה”ב קבע במשפט של “הולדר נגד פרויקט החוק ההומניטרי” כי תמיכה חומרית כוללת ‘הסברה’ שתבוצע בתיאום עם ארגון טרור זר או בהנחייתו.

בית המשפט הבהיר כי אפילו תמיכה מהותית שנועדה “לקדם התנהגות שלווה וחוקית” יכולה לקדם טרור. הפרויקט הלוחמה המשפטית מעלים את הטענה ששירות ועידות הווידאו של זום מהווה “שירות” המקיף את החוק. יתר על כן, לפי טענת הפרויקט הלוחמה המשפטית, “שירות” כזה היה ניתן “ביודעין”, שכן הארגון שלח את מכתבו לזום תשעה ימים לפני שתוכנן האירוע ב- SFSU.

לפחות חבר אחד בקונגרס האמריקני מפרש את החוק באופן דומה; הנציג דאג למבורן (R-CO) הגיש מכתב ליועץ המשפטי לממשל האמריקני ויליאם בר ולמנהל ה- FBI כריסטופר ריי בעקבות האירוע המתוכנן ב- SFSU. בו הוא ביקש לחקור את SFSU, נשיא SFSU ומארחי האירוע בגין הפרות אפשריות של אותם חוקים האוסרים תמיכה מהותית בטרור. חבר הקונגרס השתמש בטיעונים דומים לאלה שטענו פרויקט הלוחמה המשפטית.

כשמדובר במאמציהן של חברות הטכנולוגיה למנוע מח’אלד להופיע בפלטפורמות שלהן, הפרויקט הלוחמה המשפטית הוא מובן מאליו. כשנשאל לתגובה, אמר מנהל התפעול הראשי ומנהל המחקר של הפרויקט הלוחמה המשפטית בנימין רייברג לעיתון הדיילי נקסוס ש”אנו מרוצים מהיועצים המשפטיים המובילים ב- Zoom וב- Google ומוקירים להם תודה על כך שהם פעלו במהירות ובנחישות כדי למנוע ניצול בלתי חוקי של הפלטפורמות שלהם בידי מחבלת. על פקידי הקמפוס להתייחס ברצינות באותה מידה להשלכות המשפטיות הרלוונטיות ולהבהיר היטב לסטודנטים ולסגל כי ניסיונות דומים לארח טרוריסטים ייחסמו”.

כל זה מעלה את השאלה, מהן ההשלכות המשפטיות האפשריות להתנהלות כזו? החוק, בחלקו, קובע כי מפרים ייקנסו, ייכלאו עד עשרים שנה או גם וגם, ומונעים כי איש לא ייהרג כתוצאה מכך. אבל אז, אפשר לשאול, מדוע הסטודנטים הממוצעים באוניברסיטה צריכים לדאוג אם לא יהיה להם שום קשר לארגון האירוע? במכתב נפרד לשר החינוך בטסי דבוס ולשר האוצר סטיבן מנוצ’ין, למבורן קורא להחזיק את כל המימון הפדרלי ל- SFSU, אוניברסיטה ציבורית, בשל אמונתו כי חוקי הלחימה בטרור הופרו. אם אירועים אחרונים אלה אכן יביאו לתוצאות משפטיות או לקיצוץ במימון הפדרלי, התקדים ייקבע; כל אוניברסיטה ציבורית, כולל UCSB, עלולה להתמודד עם גורל דומה אם הצוות שלה מתכנן אירוע דומה.

לסיכום, אירוח מחבל שניסה לרצוח אזרחים בשם השמדת ישראל עלול להביא השלכות משפטיות חמורות בפני אוניברסיטאות אחרות שבוחרות לעשות זאת. מנהלי אוניברסיטאות וסטודנטים חייבים להחליט אם אלה סוג הדוברים שהם רוצים שיתרמו לאקלים בקמפוס.

פורסם במקור באנגלית באתר: Daily Nexus

נכתב באנגלית על-ידי עמית קאמרה 2020-2021, הריסון קרדמן. תורגם על-ידי אורי רבינוביץ.

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1