Photo: John D’Alembert/Wikimedia Commons

עמית קאמרה 2020-2021 באוניברסיטת קולורדו – קולורדו ספרינגס, סת’ מנדל

הפתעה גדולה: מקרה נוסף של אפליה אקדמית כלפי סטודנטים יהודים. הפעם, האשם היא עוזרת להוראת כימיה באוניברסיטת ג’ונס הופקינס בשם רשה אנייה. נראה שכוחה האקדמי נוצל לרעה לגילויי שנאה לישראל.

בסוף נובמבר היא פרסמה סקר בטוויטר ושאלה האם עליה להכשיל סטודנטים ציוניים בבחינות משום ש”הם תומכים בטיהור אתני [שלה]”, ולמעלה מ -75 אחוזים מאלה שהגיבו הצביעו ל”פלסטין החופשית! תכשילי אותם”. היא פרסמה זאת זמן קצר לפני שהכירה בכך שהכשלת סטודנטים באופן כזה היא עבירה שיכולה לגרור פיטורים. בתגובה לתוצאות הסקר, היא הביעה את רצונה האישי להפלות בין סטודנטים. כמה ימים לאחר מכן, היא פרסמה ציוצים המתארים כיצד היא חשה כאילו היא “נדקרת” כשראתה מדבקת שלט רחוב תל אביבי על מחשב הנייד של עמיתה.

מדוע המקרה הזה בטוויטר כל כך מבהיל יהודים רבים, אתם שואלים? ראשית, עלינו להגדיר מהי ציונות.

בתגובה להחלטה הידועה לשמצה של האו”ם מ -1975, שהכריזה על הציונות כגזענות, ציטט שגריר ישראל באו”ם חיים הרצוג בנאומו את גיסו אבא אבן והסביר כי “הציונות היא תחושת המוצא והיעד של העם היהודי בארץ הקשורה לנצח עם שמו. זהו גם הכלי לפיו האומה היהודית מבקשת הגשמה אותנטית של עצמה”. הכחשת הגדרה עצמית זו לעם היהודי תוך הכרה בזכות זו לכל זהות אתנית או דתית אחרת אינה מפלה בלבד, אלא גם ביטוי לגזענות.

“בחצי השנה האחרונה התקיימו הצבעות ממשל סטודנטים על אימוץ שיטות BDS, כתובות נאצה אנטישמיות מצד שמאל וימין שנמצאו בבנייני הקהילה היהודית ובקמפוסים, ופרופסורים שהתבטאו בפומבי נגד ההגדרה העצמית היהודית”.

תמיכה בסטנדרט כפול שכזה היא אנטיתזה לאידיאולוגיה המערבית. אם תחליפו יהודים עם כל מיעוט מדוכא היסטורית אחר במצב דומה, הדיסוננס המוסרי בקרב האנטי ציונים יהיה ברור. כשסטודנטים יהודים נתונים לאפליה שתומכת בה אנייה בגלל שהם ציונים, היא בעצם אומרת שלא מגיע ליהודים יחס שווה.

מאז המאמץ העולמי לשכנע למוסדות אקדמיים לאמץ את הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית לזיכרון השואה (IHRA), ואת הצו הנשיאותי של ממשל טראמפ להגן על יהודים, סטודנטים זכו להגנה טובה יותר במקרים שהם חווים אפליה. עם זאת, בחצי השנה האחרונה התקיימו הצבעות ממשל סטודנטים על אימוץ שיטות BDS, כתובות נאצה אנטישמיות מצד שמאל וימין שנמצאו בבנייני הקהילה היהודית ובקמפוסים, ופרופסורים שהתבטאו בפומבי נגד ההגדרה העצמית היהודית. ובואו לא נשכח את “שבוע אפרטהייד”. מעקב האנטישמיות באתר הליגה נגד השמצה מעביר תמונה מפחידה.

בשם פלסטין, נכשיל כמה יהודים. זה ההרגשה שזכה לתמיכה באוניברסיטה אמריקאית. למרבה המזל, מנהלי האוניברסיטה אינם זקוקים ליותר מדי לחץ חיצוני בכדי להתייחס למצב זה ברצינות כמו של עמיתיהם ב- NYU וב- SFSU. פעולתה של אנייה מדגימה בצורה מושלמת כי האנטי-ציונות היא בסך הכל צורה חדשה של אנטישמיות.

מדוע על העולם הלא יהודי לדאוג על כל זה? התקפות אלה נגד סטודנטים ציוניים הן מתקפות ישירות נגד תרבות האקדמיה האמריקאית, בה הוגנות וכבוד הם סימני ההיכר של מרבית המוסדות האקדמיים. מחלוקות כמו אלה מפחיתות את אמון הסטודנטים במוסד.

למרבה המזל, ההנהלה ב-JHU התייחסה למצב לאחר שהובא לידיעתם ופרסמה מכתב שנשלח גם לתא הלל בקמפוס. ההצהרה הכירה בחומרת המצב והבטיחה כי יבוצעו פעולות. אני מקווה שפעולה זו תתאים לחומרת הגזענות המוצהרת של אנייה, אך זו רק טיפה אחת בים של רעילות. עלינו להמשיך לדחוק במנהלים, פעילים ומעבר להם להתייחס לבעיה זו ברצינות.

גרסה מעט שונה של מאמר זה פורסם במקור באנגלית באתר: The Scribe

נכתב באנגלית על-ידי עמית קאמרה 2020-2021 באוניברסיטת קולורדו – קולורדו ספרינגס, סת’ מנדל. תורגם על-ידי אורי רבינוביץ.

Click here to read the article in English

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1