(תמונה: ניל ג’נינגס \ ויקימדיה קומונס)

עמיתת קאמרה 2020-2021 במכללת ספיר, שרה גואל

במהלך שבוע האפרטהייד הישראלי (IAW) ב-2021, ארגנו פעילים אנטי-ציוניים אירועים בקמפוסים הקנדיים בהם המשתתפים עשו דמוניזציה לישראל ומיתגו אותה כמשטר אפרטהייד מדכא. טענות אלה מבוססות אך ורק על מידע שגוי, אם בכלל הן מבוססות על משהו, ומפיצות אנטישמיות ושנאה.

במהלך אירוע שנערך ב-6 באפריל בחסות המכון למדיניות החוץ הקנדית, חברי המפלגה הדמוקרטית החדשה של קנדה (NDP) הביעו את חששם לאבד את קולם לקבוצות פרו-ישראליות וטענו כי הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית לזיכרון השואה (IHRA) היא כלי נשק שנועד להשתיק ולדכא קולות פרו-פלסטינים. באופן אירוני, הם אפילו דחקו בחברי הקהילה לבקר באתר שלהם כדי להוכיח כביכול את הנקודה שלהם, כאשר כל מה שמוכיח הוא שקולם אינו מושתק.

במציאות, נעשה שימוש בהגדרת ה- IHRA למאבק בשנאה ובהסתה, שגם ככה אינם חוקיים בקנדה על פי סעיף 319 בחוק הפלילי הקנדי. יתר על כן, הגדרת IHRA אינה אוסרת ביקורת על המדיניות הישראלית כמו שטוענים NDP. במקום זאת, היא נלחמת בדמוניזציה, דה-לגיטימציה, סטנדרטים כפולים ושלילת הזכות היהודית להגדרה עצמית.

זאהיה אל-מסרי, חברת המפלגה ואחת מחמשת הדוברים בפאנל, טענה כי הגדרת ה-IHRA תמנע ממנה לדון בהיסטוריה שלה כפלסטינית. זה שקרי בעליל. התנגדות לשנאה כלפי ישראל אינה מונעת בשום דרך דיונים על ההיסטוריה הפלסטינית. אם היא רואה את אי ההכרה בהגדרה עצמית יהודית כמכריעה לנרטיב שלה, אז אולי עליה להעריך מחדש את הנרטיב שלה.

אני מסכימה לחלוטין עם חברי הפאנל כי השתקת ביקורת היא מאפיין של חברה טוטליטרית, ולא דמוקרטית. לכן זה מזעזע שהם שותקים בעוד שיש דיכוי של שלטון הרשות הפלסטינית וחמאס של חופש הביטוי של העם הפלסטיני על ידי השתקת מתנגדים.

למשל, חוק הפשע האלקטרוני מטיל הגבלות קשות על חופש התקשורת ואוסר ביקורת על הרשויות הפלסטיניות. מעצרים שרירותיים ממשיכים ללא מעצורים, על פי אמנסטי אינטרנשיונל, המסביר כי הפלסטינים מואשמים רק בגלל שמתחו ביקורת על מדיניות הרשות הפלסטינית ברשתות החברתיות. במקום לדון בסמכות הרשות ולפעול לסיוע לנפגעים ממנה, חברי הפאנל הללו מודאגים מהגדרה יסודית של אנטישמיות. אם הם היו מודאגים באמת מחיסול הנרטיב הפלסטיני, הם היו מטילים אחריות על המדכאים האמיתיים במקום לנסות להשתיק את העם היהודי.

ב-25 במרס אירוע שאורגן על ידי ועדת סולידריות לפלסטינים (PSC) באוניברסיטת ניו יורק, בשיתוף עם ארגוניי סולידריות בפלסטין אחרים באוניברסיטת קולומביה הבריטית ואוניברסיטת מקמסטר קידמו את שקר “אפרטהייד החיסונים”. שישראל בוחרת למי לספק חיסון קורונה על בסיס שיקולים של מוצא אתני, ובכך מונעת חיסונים מפלסטינים. האשמה מחרידה זו מצוטטת לעתים קרובות על ידי קבוצות קמפוס אנטי-ישראליות ואפילו כלי תקשורת מיינסטרים מצטרפים לטרנד.

“אם היא רואה את אי ההכרה בהגדרה עצמית יהודית כמכריעה לנרטיב שלה, אז אולי עליה להעריך מחדש את הנרטיב שלה.”

האמת היא שישראל ניהלה את מסע החיסונים המהיר ביותר נגד COVID-19 בעולם, ואזרחיה הערבים זכאים להתחסן בדיוק כמו כל אזרח אחר. בנוסף, אף שישראל אינה אחראית כחוק לחיסון הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה, היא סיפקה אלפי חיסונים לעובדים רפואיים פלסטינים וחיסנה 100,000 פלסטינים המועסקים על ידי ישראל.

אירוע נוסף שארגן ה-PSC באוניברסיטת יורק התייחס למה שתיאר כתעמולה “פינקוושינג” של ישראל. מושג בו עושות שימוש רב קבוצות אנטי-ישראליות רבות. “פינקוושינג” הוא מונח המתייחס לנטייה לכאורה של ישראל להבליט את קהילת הלהט”ב שלה הפורחת אך ורק כהסחת דעת מיחסה לפלסטינים. טענות חסרות בסיס אלה מדגישות כי פעילים אנטי ישראלים דואגים לנושאים מסוימים רק כאשר ישראל מעורבת.

אם הם היו דואגים לפלסטינים, ובמיוחד לפלסטינים הלהט”בים, אז הם היו מגנים את היחס של ההנהגה הפלסטינית כלפי קהילת הלהט”ב שלה. עזה עדיין מבססת את מדיניות הלהט”ב שלה על סעיף 152 (2) לפקודת החוק הפלילי הבריטי מ-1936, הרואה ביחסי מין בין שני גברים עבירה פלילית שעונשה עד 10 שנות מאסר. בשנת 2016 הוציא חמאס להורג את אחד המפקדים שלה בגין עבירות בהן הומוסקסואליות. בשנת 2019, הרשות אסרה את פעילותה של אל-קווס, קבוצת זכויות להט”ב, בטענה שהיא “מזיקה לערכים הגבוהים ולאידיאלים של החברה הפלסטינית”. האיסור בוטל במהירות בגלל תגובה חריפה.

בתוך ים של מדינות שרודפות  להט”בים, המדינה היהודית היחידה בעולם מתגאה בקהילה זו ומעניקה לה יותר זכויות מכל מדינה באזור. ברור כי טיעון ה”פינקוושינג” של קבוצות אנטי-ישראליות לא נועד לשפר את זכויות הלהט”ב. במקום זאת, הוא רק האשמה נוספת ששורשה בצורך אובססיבי לעשות דמוניזציה לישראל.

המאמצים של קבוצות אנטי-ישראליות להסתיר שנאת יהודים הם מדאיגים. אבל במהלך שבוע האפרטהייד של קנדה, הם נתנו לצבעיהם האמיתיים – והתעמולה – להיחשף.

 

פורסם במקור באתר jns.org

נכתבה באנגלית על-ידי עמיתת קאמרה 2020-2021 במכללת ספיר, שרה גואל. תורגם על-ידי אורי רבינוביץ.

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1