במאי האחרון היה לי העונג לראיין באינסטגרם את קצין החילוץ וההצלה של צה”ל יובל קליין במסגרת קמפיין #ThisisZionism  של Camera on Campus. כמו הקמפיין, גם יובל מגלם את הרוח הציונית.

יובל שירת במשלחות סיוע הומניטרי ישראליות רבות כדי לסייע לקהילות נזקקות שנפגעו מאסונות טבע, כשלים מבניים ומשברים אחרים.

כשנשאל מדוע ישראל שולחת משלחות חילוץ מלכתחילה, הסביר יובל ללא היסוס כי זהו המענה הראוי היחיד בעתות מצוקה. יובל מאמין שהבאת ריפוי ורצון טוב לאנשים ברחבי העולם – ללא הבדל אמונתם או דתם – היא בלב ובנשמה של הציונות.

הציונות היא התנועה לשחרור העם היהודי שהולידה את מדינת ישראל, המשחררת לנצח יהודים מדיכוי ורדיפה. כעת, כעם משגשג, לישראל יש את הכוח לחלוק את כוחה ומשאביה עם הנזקקים.

יחידת החילוץ וההצלה של צה”ל, אליה משתייך יובל, הגיבה לאחרונה לרעידת האדמה של טורקיה-סוריה ב-2023. לפי המרכז לפילנתרופיה לאסון, רעידת האדמה דורגה בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר. היא גרמה לנזק חמור לכפרים, עיירות וערים בטורקיה ובסוריה.

יובל היה גם אחד מ-150 חיילים ישראלים שנשלחו לטורקיה לאחר רעידת אדמה הרסנית. בהגיעם לשם העריכו יובל וצוותו את הנזק. “הסצנה הייתה אפוקליפטית. נסענו דרך ערימה של הריסות. בלי חשמל או גז טבעי לקחנו גרוטאות עצים להדלקת מדורות כדי להישאר חמים”.

יובל ראה מספר משלחות חיפוש והצלה ממדינות שונות בשטח. הוא הסביר כי בהיותו בטורקיה הוא נבחר להצטרף ל-24 חיילים נוספים כדי להיכנס לעיר אחרת (אנטקיה) בגבול טורקיה וסוריה. הוא תיאר את האוכלוסייה בעיר זו כעוינת למדי, עם תומכי המשטר האיראני ושלוחות של ארגון הטרור דאעש שמעורבבים בין האזרחים שם.

הצוות של יובל קיבל פקודות לחלץ את ראש הקהילה היהודית של אנטקיה ורעייתו, שנעדרו לאחר רעידת האדמה. היחידה בת 25 איש, חצי כוחות מיוחדים, חצי קציני חילוץ מיחידות קומנדו אחרות, נסעה בעילום שם ברחבי טורקיה כדי להגיע לאנטקיה.

יובל תיאר את המסע המפרך: “הסרנו מהמדים את התגים, הדרגות ודגל ישראל. הדרך הייתה 200 קילומטרים דרומית לעיר שאליה נסענו בהתחלה. זו הייתה אמורה להיות נסיעה של שלוש שעות, אבל התנאים היו קשים; הכבישים והגשרים היו במצב גרוע, ואפילו חווינו שתי רעידות משנה תוך כדי נסיעה. זה לקח לנו 11 שעות כי היינו צריכים לעצור לעתים קרובות כדי לפנות את הכביש. המפקד שלנו קיבל כמה החלטות אמיצות. רצינו להסתובב ולחזור בהרבה נקודות כי היו הרבה סימנים שזה יכול להיות לא בטוח”.

למרות זאת, יובל וצוותו החליטו להישאר במסלול.

בסופו של דבר, הצוות הגיע לעיירה וחיפש את ראש הקהילה היהודית בהריסות ביתו במשך 48 שעות. כשהם בבית, חיילים סורים כיתרו את הנציגים הישראלים.

מודאג מהתכתשות עוינת, מספר יובל על החלטתו בשבריר שנייה: “לא רציתי לסכן אותנו. בתור ג’ינג’י בלונדיני עם עיניים כחולות, אמרתי לסורים שאני הולנדי. הוריתי לשאר חיילי צה”ל להישאר בתוך הבית”.

בסופו של דבר, הצוות מצא את המשפחה היהודית קבורה מתחת להריסות של דירה סמוכה. לרוע המזל, הם לא שרדו את רעידת האדמה. הם אספו בקפידה את שרידיהם והכינו אותם להובלה לאיסטנבול לקבורה יהודית. החיילים חזרו למחנה, לאחר שסיימו את משימתם בשלום.

בהתחשב בתקופתו בטורקיה, הבין יובל שמדובר במבצע מיוחד, כי הצוות שלו בדרך כלל מתכונן ומתאמן במשך שלושה עד ארבעה חודשים למאמץ כזה.

“לוקח לנו זמן לכסות את הבסיסים שלנו. אנחנו אוספים מידע מודיעיני ומתכננים את האסטרטגיה שלנו”. אולם רעידת האדמה לא העניקה לצה”ל את המותרות הללו. יובל הסביר: “אף פעם אי אפשר לתכנן אסון טבע. לא הייתה לנו ברירה אלא לאלתר”.

יובל גאה להיות שגריר של אחת הצבאות המוסריים בעולם, אשר משימתו מגלמת את התפיסה התלמודית שהתפרסמה על ידי הסרט “רשימת שינדלר” המועמד לאוסקר: “מי שמציל חיים אחד… מציל את העולם כולו”.

וזוהי רק דרך אחת מיני רבות שבהן ישראל עוזרת לנזקקים. רק דוגמה נוספת היא עבודתו של הפורום הישראלי לסיוע הומניטרי בינלאומי (IsrAAID), קואופרטיב של מלכ”רים וסוכנויות ממשלתיות ישראליות.

יובל קליין הוא עובד סיוע הומניטרי. יובל הוא ישראלי וציוני גאה. למרות המאמצים לעשות דמוניזציה של מדינת ישראל וצה”ל בקמפוסים של המכללות ובמקומות אחרים, האמת תמיד תנצח באמצעות מעשיהם של אנשים כמו יובל, שמוכנים לשים את חייהם על הסף למען אחרים.

 

מרים בלום היא עמיתת מצלמה בקמפוס באוניברסיטת תל אביב.

 

For English press here

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1