המשימה: חברון, הוא סרט קצר המתיימר להיות סרט תיעודי חקירתי על התנהגות בלתי הולמת של צה”ל. בפועל, הסרט רק מערער את ההיסטוריה היהודית של חברון ומכפיש את מעשיהם של התושבים והחיילים היהודים שם. זהו סרט מוטה ומטעה מאוד המעלה חששות מדוע J Street U Miami, קבוצת סטודנטים שמתיימרת “לחנך” תלמידים, תקרין אותו.

קטע הפתיחה מציג את חברון כעיר פלסטינית וכמעט ואינו מזכיר את משמעותה עבור היהודים. חברון היא העיר השנייה בקדושתה ביהדות, הדת העתיקה ביותר מבין שלוש הדתות של אברהם, וביתה של הקהילה היהודית הוותיקה בעולם. עד היום מגיעים יהודים ברחבי העולם להתפלל במערת המכפלה. הקבר הוא אתר הקבורה הקדום של אברהם, יצחק, יעקב ונשותיהם שרה, רבקה ולאה – אבות ואבות האמונה היהודית.

הסרט גם מצביע על כך שנוכחות צה”ל בחברון היא רעה; למעשה, צה”ל שם כדי להתגונן מפני טרור ואלימות אנטי-יהודית שבמשך עשרות שנים נטלו או סיכנו את חייהם של אזרחים ישראלים. למרבה הצער, אלימות כזו קודמת להקמת מדינת ישראל. בטבח בחברון ב-1929 נרצחו כמה משפחות יהודיות באכזריות על ידי קיצונים ערבים. קיצונים אלה הגיבו לקריאות לאלימות ול”ג’יהאד” של משתף הפעולה הנאצי והמופתי הגדול של ירושלים חאג’ אמין אל-חוסיין, שניסה לטהר אתנית יהודים מחברון וירושלים. למרות היותו אירוע היסטורי חשוב וחלק מדפוס של אלימות חוזרת המעידה על האתגרים בחברון, הסרט נוגע רק בקצרה בנושא, ושוב מסתיר מהצופה מידע מכריע שנותן הקשר למצב בחברון.

במקום זאת, הסרט מתמקד בתיאורים כלליים ומעורפלים של מרואיינים על אירועים שקשה להוכיח או להפריך אך נועדו לעשות דמוניזציה לישראלים. יוצר הסרט שיתף פעולה עם ‘שוברים שתיקה’, הידוע גם בשם BtS, ארגון לא ממשלתי ישראלי במימון אירופי, שמכפיש את מדינת ישראל באמצעות דיווחים לכאורה על התנהגות בלתי הולמת של צה”ל מצד חיילים ו”מקורות אנונימיים”.

בנוסף, כפי שמציינת ריקי הולנדר מ- CAMERA, כמעט כל מרואיין בודד בסרט הוא יחצן של BtS ולא העדים העצמאיים שהם מתיימרים להיות. זה לא בא בהפתעה. חקירות בדיקת עובדות על ידי עיתונאים בעלי מוניטין גילו שרוב טענות ה-BtS הן שקרים מוחלטים או מוגזמות ביותר.

“שוברים שתיקה” מסתירים בכוונה גם זהויות ופרטים של מעשי ההתנהגות הבלתי הולמת לכאורה, ומונעים ממערכת המשפט הצבאית ומחוקרים עצמאיים לפעול. אתר BtS מודה שמטרתם אינה לטפל בעוולות כביכול, אלא להרתיע את תמיכתה של ישראל בקרב הציבור הרחב.

בהתחשב בהיסטוריה הכפולה שלהם, יש לגשת לדיווחים של “שוברים שתיקה” בסרט זה בספקנות ובהסתכלות זהירה. זה גם מדאיג שזו הפעם השנייה ש-J Street U מיאמי משאילה את הפלטפורמה שלהם ל-BtS. במרץ 2021, הקבוצה אירחה אירוע עם חבר ב”שוברים שתיקה” ובו עדויות של חיילים, כמו אלה המופיעים במשימה: חברון.

הפלטפורמה הלאומית של ג’יי סטריט הייתה גם מושא למחלוקת, לעתים קרובות ע”י הפצת מידע מוטעה על הסכסוך הערבי-ישראלי, תמיכה בחרמות, אנטי-ישראלית, ושותפות עם ארגונים אנטי-ישראליים.

חברי J street  ב-UMIami צריכים להיות מודעים לא לקדם סרט שמנסה למחוק את המשמעות היהודית של חברון ומזלזל במאמציה של ישראל לקדם פלורליזם דתי ולשמור על ביטחון אזרחיה.

נכתב על ידי אלכסנדרה ברמן היא עמיתת קאמרה 2021-2022. תורגם על ידי מור ירושלמי.

For English press here

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1