ב-31 בינואר, (SJP) באוניברסיטת אוהיו סטייט (OSU) הציגו באיגוד הסטודנטים של אוהיו את מה שהם מכנים “ארכיטקטורת אפרטהייד”. במצגת שגויה מאוד, שני סטודנטים לאדריכלות דנו באמצעי הביטחון הפיזיים ובגבולותיה של ישראל, שלטענתם משרתים את המטרה היחידה של דיכוי פלסטינים והפרדתם מהחברה הישראלית.

עם זאת, טענה זו לא יכולה להיות רחוקה יותר מהאמת; לאזרחי ישראל יש אותן זכויות חוקתיות ללא הבדל גזע או דת. ערביי ישראל מכהנים בפרלמנט, בבית המשפט העליון וכדיפלומטים. אף על פי כן, לפי SJP ב-OSU, החופש הזה דומה איכשהו לאפרטהייד דרום אפריקה, שבה השכלתם של שחורים דרום אפריקאים הייתה מוגבלת ומופרדת והם הוגבלו מלעבוד בתפקידי עבודה מיומנים או לקבל כל צורה של ייצוג פוליטי.

בתור התחלה, המגיש ישמעאל גד, סטודנט לתואר שני באדריכלות, אמר כי “הרבה מהמידע הזה אינו זמין בגלוי”, ואף מקור אחד לא צוטט לאורך המצגת.

למשל, שקופית מהמצגות כללה כמה מפות מטעות. לדוגמה, המפה הראשונה מציגה “מדינת פלסטין” בשנת 1947, שמקיפה את כל ישראל כיום וכן את הגדה המערבית ורצועת עזה.

המפה הזו מזניחה את העובדה שמעולם לא הייתה מדינה פלסטינית עצמאית. ארץ ישראל בתקופת המנדט הייתה תחת חסות בריטית עד שנת 1948 וביתה של אוכלוסייה יהודית וערבית ניכרת.

שאר המפות הוצאו מהקשרם והופרכו פעמים רבות.

יתר על כן, המציגים כינו את רצועת עזה, שעליה ויתרה ישראל מרצונה בשנת 2005 כדי לטפח שלום עם הפלסטינים “הכלא הפתוח הגדול בעולם”. כלומר, המציגים טוענים כי חומת הגבול של עזה נבנתה במטרה מפורשת של “שליטה במשאבי עזה ובנכנסים ויוצאים מעזה”.

מה שהם לא הזכירו, הוא שהמחסום הביטחוני שמפריד בין ישראל עצמה לחלקים מהגדה המערבית ורצועת עזה הוקם כדי למנוע טרור לאחר האינתיפאדה השנייה, שבה נהרגו מעל 1,000 ישראלים על ידי מחבלים פלסטינים במהלך האינתיפאדה השנייה.

מחסום הביטחון הפחית את תדירות הפיגועים בישראל ב-95%.

הם גם לא מציינים שעזה נשלטת על ידי חמאס, ארגון טרור עם מנהיגים שנשבעו להשמיד את מדינת ישראל.

המציגים גם לא ציינו כי רצועת עזה חולקת גבול עם מצרים. הם מאשימים בצביעות את ישראל בהתקנת מצור אך מתעלמים מכך שמצרים מקיימת מדיניות דומה בגבולה עם עזה.

“בית הוא מקום בטוח ושליו”, קבע אחד המציגים, “אבל לישראל אין שום נקיפות מצפון מהרס בתים של פלסטינים חפים מפשע”, אמר כשמאחוריו תמונה על השקף של פלסטיני בוכה בזמן שביתו נהרס. למעשה, ישראל אימצה במהלך האינתיפאדה השנייה מדיניות להרתעת טרור עתידי על ידי הריסת בתיהם של מי שהורשעו בביצוע פעולות טרור או בהיותם סייענים לפעולות טרור. מחקר אקדמי שנערך על ידי פרופסורים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת נורת’ווסטרן מצא כי הריסת בתים בישראל גורמת ל”ירידה מיידית ומשמעותית במספר פיגועי ההתאבדות”.

לעיני המציגים, אופי ה”אפרטהייד” של ישראל אפילו מדמם לתוך הפרקטיקה הסביבתית שלה, למרות שישראל מוכרת באופן נרחב כמובילה עולמית בתחום איכות הסביבה ומאבק בשינויי האקלים. במה שהם כינו “אקו-אפרטהייד”, האשימו המגישים את ישראל בעקירת עצי זית ש”היו שם אלפי… מיליוני שנים”. הם גם האשימו את ישראל בייבוא עצי אורן אירופאים ובנטילתם בכוונה על קרקע חקלאית פלסטינית כדי להפוך אותם לבלתי שמישים. ובאיזה תמונה הם השתמשו להדגיש את הנקודה הזו? תמונות של עצים נטועים בנגב, המדבר העצום והבלתי מיושב של ישראל. ככל הנראה, אפילו המאמצים להילחם בכריתת היערות נופלים תחת ההגדרה של SJP של “אפרטהייד”.

המצגת הסתיימה בתזכורת לקהל כי “כל הפשעים הללו מבוצעים על אדמה גנובה, וזו הסיבה שאנחנו צריכים להמשיך להפגין”. התווית “אדמה גנובה” מוחקת את קשריהם וילידותם של יהודים לארץ ישראל ומתעלמת מהענקת שטחים מקורית על ידי האו”ם לערבים, שאותה דחו.

למרות שהפרזנטורים הם סטודנטים לאדריכלות, הגישה המצטלבת שלהם לדמוניזציה של ישראל מבעד לכל עדשה – אדריכלית, גיאוגרפית, סביבתית וכו’ – עם מידע מוטעה בוטה אינה דבר חדש. המציגים אמרו שהם מתכוונים להציג את המצגת המוטעית בבית הספר לארכיטקטורה קנולטון במדינת אוהיו. כמוסד להשכלה גבוהה, אפשר רק לקוות שהוועד המנהל של OSU יידע טוב יותר מאשר לאפשר ל-SJP לפלוט את התעמולה והידע הארכיטקטוני הלא מדויק הזה לקהילת OSU הגדולה.

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1