ב-7 באוקטובר 2023 חדר חמאס לישראל בשעה 6:30 בבוקר עם מטח רקטות ואלפי מחבלים שחצו את גדר הגבול מעזה. עם הכניסה, הם אנסו, רצחו, בזזו ושרפו בחיים 1,200 ישראלים, והשתלטו על 240 בני ערובה. למעלה מ-8,000 רקטות נורו לעבר אזורים אזרחיים בישראל מאז תחילת המלחמה, וגופות, כולל של תינוקות, נמצאו שרופים וראשיהם נערפו.

חמאס שולט ברצועת עזה מאז 2007, והוא הוגדר כארגון טרור על ידי ארה”ב, האיחוד האירופי ובריטניה. על פי חוק הטרור משנת 2000, תמיכה בארגוני טרור ובזוועות שהם מבצעים, אינה חוקית בבריטניה. לאור זאת, תמיכת החברה הפלסטינית של SOAS SOAS Palestine Society – (SPS) ב”התנגדות” של חמאס ב-7 באוקטובר היא תמיכה במעשי הטבח כנגד ישראלים.

למרות אי החוקיות שלה, סטודנטים בקמפוסים רבים של אוניברסיטאות, כולל SPS ב-SOAS, עודדו תמיכה בחמאס, והכתימו את הלגיטימיות של המטרה הפלסטינית בקריאות לטרור. SPS הם ארגון סטודנטיאלי אוניברסיטאי, הדוגל ב”חופש, צדק ושוויון לעם הפלסטיני“. בהתחשב בחשיבותה של מטרה זו, ניתן היה להניח כי תומכיה ירצו להפריד את עצמם מדה-לגיטימציה, אך ההפך הוא הנכון. ב-9 באוקטובר זוהו במדיה החברתית של SPS תמיכה איתנה בחמאס.

פוסט שפורסם לאחרונה באינסטגרם מהעצרת שלהם ב-9 באוקטובר הצהיר על “הסולידריות הבלתי מותנית” שלהם עם מבצעי הפיגוע ב-7 באוקטובר, והתייחס אליה כ”התנגדות פלסטינית צודקת”. מוזר שהדרך להשגת החופש, הצדק והשוויון של הלאומיות הפלסטינית צריכים לבוא על חשבון קבוצה אתנית אחרת.

דוגמה נוספת לתמיכה חסרת המעצורים של SPS בטרור היא השיתוף שלהם בתוכן במדיה חברתית מחשבון תנועת הנוער הפלסטינית((YPM (תוכן שהוסר מאז, אך ניתן לגשת אליו באמצעות הקישור הזה) בטענה ש”לוחמי ההתנגדות הפלסטינית” נסעו בהתנחלויות ולקחו את “חיילי הכיבוש כבני ערובה”, תוך כדי ירי רקטות לעבר ישראל. זהו דיווח סלקטיבי; הפרות זכויות האדם שלעיל, שלגביהן קיימות ראיות רבות, נעדרות מניתוח הפוסט הזה. מלבד זה, סעיף שלישי לאמנת ז’נבה משנת 1949 אוסר על לקיחת בני ערובה “בכל זמן ובכל מקום שהוא”. לכן, גם אם חמאס רק היה לוקח את חיילי צה”ל כבני ערובה, זה עדיין היה נופל מהסטנדרטים הבינלאומיים לסכסוך, שלכאורה נותר רצוי בעיני SPS.

מטריד עוד יותר ש-SPS מציירים את חמאס כמובילי חירות למרות הפרתם הבוטה של זכויות פלסטינים; SPS התעלמו ללא הרף מקורבנות פלסטינים תחת הנהגת חמאס. כך עולה מהפוסט הנ”ל, שקובע כי פעולות חמאס “דוחפות אותנו קרוב יותר לשעת השחרור מאי פעם”. זה שקר. חמאס חטף למעלה מ-240 גברים ישראלים נשים וילדים, ביודעין שישראל תצטרך להיכנס לעזה כדי לחלץ אותם, ועדיין הוא לא מתחרט על ההרס שפעולות אלה המיטו על אזרחיו.

לאור זאת, התמיכה העיוורת של SPS בחמאס מוטלת בספק. בניסיון לכאורה לחזק את זכויות הפלסטינים, הם תומכים באותו ארגון שמשתמש באזרחיו כמגן אנושי, שמשגר כל רקטה חמישית שלו על פלסטינים ומנצל תשתיות אזרחיות בייצור המוני של נשק. חוסר היכולת של SPS להכיר בקורבנות של פלסטינים וישראלים בידי חמאס, מעמיד בספק אם חבריה הם פרו-פלסטינים או פשוט אנטי-ישראלים, ומוכנים להקריב אנשים חפים מפשע לשם כך.

הפעולות וההצהרות של SPS מתואמים ישירות לתחושת הביטחון של יהודים בקמפוס של אוניברסיטת SOAS. ההגדרה של ה-IHRA (כוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה) לאנטישמיות, ההגדרה המקיפה והמקובלת ביותר של אנטישמיות, הקוראת להימנעות במיקוד ביהודים כישות קולקטיבית, לא אומצה על ידי SOAS, כלומר, אמרות אנטישמיות רבות ככל הנראה אינן מקבלות יחס; היו דיווחים כי האוניברסיטה עשויה להיות “אנטישמית מבחינה מוסדית“.

התמיכה האחרונה של SPS בהתקפות חמאס נגד יהודים בישראל יכולה להיחשב כדוגמה לתופעה זו. לפי חברת X ( Twitter לשעבר), ב-12 באוקטובר, חברי SPS הושעו על ידי האוניברסיטה עקב התנהלותם בעצרת ב-9 באוקטובר. למרבה הצער, ההשעיה נבעה משימוש שווא באזעקת האש, ולא בגלל סולידריות בלתי חוקית עם התנגדות חמאס. חשוב לציין את חוסר היכולת של SPS להפריד את חמאס מהעניין הפלסטיני וחוסר הנכונות של SOAS לפעול לפי החוק בבריטניה, שהוציא את חמאס מחוץ לחוק. מקרה זה מסמן עוד מרחב שבו יהודים אינם מוגנים.

הרטוריקה לפיה חמאס מחזק את זכויות הפלסטינים מעולם לא הייתה הזויה יותר מאשר במלחמה הזו. קיומו של ארגון טרור רב עוצמה, ולמעשה תומכיו בקמפוסים, מסכן יהודים ופלסטינים כאחד. חמאס ממשיך להעריך את מותם של יהודים כגדול יותר מרווחתם של אזרחיו; עד שהמנטאליות הזו תימחק מהאזור, האזרחים ימשיכו לסבול. אפשר למתוח ביקורת לגיטימית על מדיניות החוץ של ישראל מבלי להתעלם מתמיכה במשטר טרור שקורא לרצח עם יהודי. “התמיכה החד משמעית” של SPS בחמאס נותרה מדאיגה, וסירובו לפרט את הזוועות ב-7 באוקטובר חושף את הרצון הבלתי מעורער לצייר את ישראל כתוקפן הבלעדי, על חשבון הקורבנות שחמאס רצח. זוהי התנהגות ראויה לגינוי מצד חברה המתיימרת להעריך חירות, צדק ושוויון.

אנו קוראים לסטודנטים ברחבי SOAS לפזר את הנרטיבים המסוכנים המונצחים על ידי SPS כדי להבטיח שתמיכה ב”חופש, צדק ושוויון” היא בדיוק קשורה לזה, ואינה מזוהמת מאידיאולוגיות רצחניות שהועלו על ידי אלה הטוענים שהם בצד הנכון של היסטוריה.

נכתב על ידי מדלן פריס, עמיתת קאמרה בקמפוס לשנת 2023-2024 , באוניברסיטה העברית

 

For the English version press here

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1