איגוד הסטודנטים הלאומי של בריטניה (NUS) כבר תקופה תחת מחלוקת על כישלונו לייצוג הולם של סטודנטים יהודים. לאחרונה, נשיאת ,NUS שיימה דלאלי, הודחה מתפקידה עקב עדויות מתועדות היטב לאנטישמיות מצדה. כתוצאה מכך, הממשלה הבריטית התנתקה עם NUS במאי 2022.

חקירה עצמאית על האנטישמיות בתוך הNUS  שנעשה על ידי רבקה טאק קיי.סי שהחלה במאי 2022 ויצאה לאור בינואר 2023, גילתה כי לפחות בעשור האחרון, סטודנטים יהודים לא הרגישו רצויים או מוגנים על ידי ה – NUS על פי סקר חוויות הסטודנטים היהודים לשנת 2017, 49 אחוז מהסטודנטים היהודים אמרו שהם לא ירגישו רצויים באירועי 42 .NUS אחוז אמרו שלא ירגישו בנוח להשתתף בתהליכי קביעת מדיניות של ,NUS ושישים וחמישה אחוזים אמרו שהם לא מאמינים איך NUS  יטפלו בטענות פוטנציאליות לאנטישמיות. תלונות על אנטישמיות לא קיבלו כמעט יחס, בדרך כלל על בסיס העובדה שהן נתפסות כביקורת על ישראל, ולא כביקורת על יהודים, אולם הגבול בין השניים מטושטש או אינו מובן לעתים קרובות.

החקירה העלתה כי דעות קדומות כלפי סטודנטים יהודים כללו “שימוש באמירות אנטישמיות עתיקות, מעלילות דם ועד קונספירציות על השליטה של משפחת רוטשילד”, וכן העמדת אנשים יהודים באחריות למעשי ישראל. באוניברסיטת קובנטרי, בוגרים טריים ציירו על עצמם צלבי קרס ב”מסיבות חולצות לבנות”, ואילו באוניברסיטת ברמינגהאם, אוניברסיטת אסטון ואוניברסיטת נוטינגהאם הוצבו ברחבי הקמפוס מדבקות ופוסטרים האומרים “היטלר צדק”.

באוניברסיטה שלי, אוניברסיטת מזרח אנגליה ,(UEA) במהלך המלחמה במאי 2021, אגודת הסטודנטים קראה לישיבת נשיא של כל החברה כדי לשנות את הגדרת האנטישמיות מכוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה(IHRA) להצהרת ירושלים על האנטישמיות (JDA) אותה ניסחו פרופסורים התומכים ב- BDS. העיתוי היה מאוד לא הולם מכיוון שהאנטישמיות בבריטניה עלתה ב-500%, לפי ,(CST) Community Security Trust ארגון צדקה שמגן על יהודי בריטניה מפני אנטישמיות. בנוסף, לסטודנטים היהודים לא סיפרו על כך עד הרגע האחרון, מה שנתן להם בקושי מספיק זמן להתכונן. למרבה המזל, אני וסטודנטים יהודים נוספים כתבו לאגודת הסטודנטים והביעו את חוסר ההולמות של המצב, והפגישה בוטלה.

עם זאת, במהלך קיץ 2021, פוסט באינסטגרם הופץ מחדש סביב עמודי מדיה חברתית מרובים של אגודת הסטודנטים. הפוסט קרא לשנות את ההגדרה ולאנשים “להתפטר מחברות המאפשרות התנחלויות ישראליות בלתי חוקיות”. הסטודנט שיצר את הפוסט השווה בגלוי את ישראל למפלגה הנאצית, ולמרות תלונות רבות של סטודנטים יהודים, הוא כעת חבר צוות ב UEA. אנטישמיות קיימת לא רק בתוך ה NUS-אלא גם בתוך איגודי סטודנטים באוניברסיטאות.

בתחילת השנה האקדמית שלאחר מכן, סטודנטים יהודים שוב נדמהו מההצעה לשנות את הגדרת האנטישמיות מה IHRA לJDA-. לכל חברה מותר נציג אחד, אשר רשאי להצביע על הצעות. אני הייתי על תקן הנציגה היהודית. עם זאת, לא הורשתי לדבר או להצביע בעניין, משמע שאף קול יהודי לא יכול היה לחלוק את מחשבותיהם על השינוי. למרבה הצער, ההגדרה של ה- JDA התקבלה על ידי הצבעה.

ה-Community Security Trust מאמת את חומרת האנטישמיות איתה מתמודדים סטודנטים בבריטניה בדו”ח החדש שלהם, אנטישמיות בקמפוסים בבריטניה 2020-2022. עולה מן הדו”ח כי ישנה עלייה של 22% בתקריות שנאה אנטישמיות הקשורות לאוניברסיטאות בשנתיים האקדמיות האחרונות.

ל-NUS יש גם רקורד של תגובה לא מספקת לתקריות אנטישמיות, ולעתים קרובות הוא מקדם אנטישמיות ב”גינויים”. לדוגמה, בשנת 2021, בהצהרה של NUS נכתב: “אנו מודאגים מאוד לשמוע על עלייה באנטישמיות בקמפוסים כתוצאה מהתקפות אלימות של כוחות ישראליים על פלסטינים”. ההצהרה כללה אי אפיון חמור של מלחמת עזה-ישראל ב-2021, שבה חמאס, ארגון טרור מיליטנטי, שיגר אלפי רקטות לעבר מרכזי האוכלוסייה בישראל במשך 11 ימים. זה אילץ את ישראל להגן על אזרחיה, עובדה שמתועדת היטב.

הצהרה נוספת של ה NUS עודדה את “המתארגנים סביב השחרור הפלסטיני, לעקוב אחרי ארגון ‘נעמוד'”. ‘נעמוד’ היא קבוצת שוליים של יהודים בריטים אנטי-ציוניים עם היסטוריה של קיצוניות, כולל הזדהות עם טרוריסטים. בשנת 2018, חברי ‘נעמוד’ הקריאו רשימה של שמות של הרוגים בעזה, רובם המכריע מחבלי חמאס. לאחר מכן, הם קראו לכבודם קדיש. ‘נעמוד’ מפיצים תעמולה אנטי-ישראלית וקמפיינים למען ה- BDSואף הציעו לעזור לפיט גרגסון, פעיל שמאל שמנציח את הכחשת השואה, לארגן סיור בהדרכתו בבריטניה.

עוד בשנת 2005, נערכה חקירה נוספת על NUS בנושא אנטישמיות, דיווחים על אנטישמיות ב NUS מתוארכים הרבה לפני 2005. לדוגמה, בשנות ה-80, היו הצעות לאסור על ארגונים יהודיים באוניברסיטאות, אלא אם כן הצהירו במפורש שהן אנטי-ציוניות. חלק מההצעות הללו זכו להצלחה, וסטודנטים יהודים רבים חשו שהם נאלצים להסתיר את יהדותם משום שחששו שהיא תשמש נגדם.

סטודנט כורדי הציע ב-2014 הצעה לגנות את הזוועות שביצע דאעש. באופן מזעזע, מאליה בואטיה, נשיאת NUS לשעבר שגם התגלתה מאוחר יותר כאנטישמית, סירבה להוקיע את דאעש, בטענה כי לעשות זאת יהיה איסלאמופובי. עם זאת, נראה כי  NUSלא מתחשב באנטישמיות פוטנציאלית בעת קמפיין נגד ישראל.

בכנס NUS שבו נבחרה בואטיה לנשיאה, ה-NUS  שמעו טיעונים נגד הנצחת השואה. בואטיה טענה שאין להנציח את השואה, היא הכינה נאום שהתעלם מקורבנות השואה היהודים ובמקום זאת התמקד באלה שהיו להט”בים, צוענים או קומוניסטים.

דרטה קאלג’ה, מאוניברסיטת צ’סטר, אמרה לכנס: “אני נגד זה ש NUS מתעלמים ושוכחים מרצחי עם המוניים, ובו בזמן מתעדפים אחרים… זה מצביע על כך שחיים מסוימים חשובים יותר מאחרים… ה-NUS לא אמור לתמוך ביום הזיכרון לשואה של העם היהודי, מכיוון שהוא לא כולל עמים אחרים שנרצחו שם .” עד כמה שזה מזעזע עבור חלק, דבריה זכו למחיאות כפיים, ואנשים כתבו על כך בטוויטר כדי לתמוך בה.

כשלים בתעדוף ייצוג יהודי ימשיכו לקרות בתוך הNUS-. בשנים 2017 ו-2018, יהדות לא הייתה זמינה כבחירה אמונית בטפסי NUS בארבע אירועים שונים, למרות שכל הדתות האחרות רשומות.

בכנס NUS במרץ 2022 פורסם שהראפרLowkey  יופיע. Lowkey  תיאר בעבר את ישראל כ’מאמץ גזעני’ ואת הציונות כ’אנטישמית’, ודיבר על ‘הלובי הציוני’ בהקשר של הקפיטליזם העולמי. לאחר חששות של סטודנטים יהודים, הNUS-פשוט יעץ להם “להיכנס למרחב בטוח קיים” בהופעה. בנוסף, הם גינו “הטרדה ומידע מוטעה נגדLowkey .”

בינואר השנה, עם פרסום הדו”ח, ה NUS-התנצל בפני הסטודנטים היהודים על כך ש”התאכזבו על ידי הארגון שאמור להגן עליהם”. ה NUS-התחייב לעקוב אחר המלצותיה של גב’ טאק, הכוללות שה NUS-צריך לבדוק “האם נשיא ה NUS-צריך להמשיך להיות היו”ר היחיד וגם מנהל קו של המנהלים של NUS UK ו-,NUS Charity  בהתחשב בניסיון היחסי הסביר של הנשיאים שהיו “. כמו כן, שהסקירה צריכה לשקול “מודלים חלופיים לאופן שבו ניתן לנהל, להעריך ולתמוך בדירקטורים הללו”. הדו”ח גם ממליץ ש NUS Charity והאיגוד עצמו יצטרכו “למנות במשותף פאנל מייעץ” כדי להבטיח שההמלצות של טאק מיושמות.

ברור שאנטישמיות בתוך ה NUS-היא בעיה ארוכת שנים. החקירה וההתנצלות של NUS היא בסך הכל צעד ראשון בתיקון הכישלון שלהם בתמיכה בסטודנטים יהודים. ה NUS-צריך לשפר את התהליך שלו לקביעה אם למועמדים אכן יש מחויבות לחיסול גזענות, כולל אנטישמיות. כמו שמישהו שמגיש מועמדות לעבודה, עליו לעבור את הבדיקה המתאימה. הכישלון של NUS לעשות זאת בעבר הוביל מועמדים אנטישמיים לרוץ לנשיאות .NUS כדי לטפל כראוי וביעילות בהאשמות אנטישמיות, יש לשפר את הליך התלונות. כדי לזהות טוב יותר, לסייע ולהגיב לאנטישמיות בתוך ה- NUS. הכשרה באנטישמיות לצוות NUS צריכה להיות חובה. על מנת להבטיח טיפול הוגן ונמרץ באנטישמיות, סטודנטים יהודים צריכים להיות אלה שקובעים אם ה NUS -תומך בהם כראוי.

 

For English press here

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1