ב- 13 במרץ התקיים אירוע של אוניברסיטת העיר ניו-יורק לכבוד צאת ספרה החדש של ד”ר מאיה ווינד ‘מגדלי שנהב ופלדה’ (Towers of Ivory and Steel) בהשתתפות מאיה ווינד, פרופסור ניקיל פאל סינג ופרופסור אנדרו רוס.

ההזמנה לאירוע מתארת את הספר ‘מגדלי שנהב ופלדה’ “מציג את האוניברסיטאות הישראליות כעמודי התווך של שיטת הדיכוי של ישראל נגד פלסטינים”. הוא טוען כיצד “דיסציפלינות אקדמיות, התכניות לתואר, תשתית הקמפוס ומעבדות המחקר משרתים כולם את הכיבוש הישראלי והאפרטהייד, בעוד האוניברסיטאות מפרות את זכויות הפלסטינים לחינוך ומדכאות באלימות את התנגדות הסטודנטים”. הספר “מציג חשיפה עוצמתית לשיתוף הפעולה המתמשך והפעיל של האקדמיה הישראלית בפרויקט ההתנחלות-הקולוניאלית של ישראל.”

מאיה ווינד היא חוקרת במחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת קולומביה הבריטית ובוגרת דוקטורט במחלקה לניתוח חברתי ותרבותי באוניברסיטת ניו יורק. לצד אי הכרה של שנים בטרור הפלסטיני כנגד ישראל, היא מפיצה שנאה כנגד ישראל ותומכת נלהבת בתנועת החרם האנטי-ישראלית BDS. רבות ממטרות ה-BDS, שלמעשה דוחות או מתעלמות מזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי, או שקוראות להשמדת המדינה היהודית היחידה בעולם, הן למעשה אנטישמיות ולא קוראות לפתרון בר קיימא עבור הסכסכוך הישראלי-פלסטיני, ממש כמו מאיה ווינד.

בספרה של ווינד קיימות 3 טענות מרכזיות כיצד אוניברסיטאות ישראליות עוזרות במדיניות האפרטהייד והקולוניאליזם הישראלי:

ראשית, ווינד טוענת שהמחלקות לארכיאולוגיה באוניברסיטאות בישראל משרתות את פרויקט הקולוניאליזם בכך שהן עובדות עם צה”ל, רשות העתיקות ועוד ארגוני התנחלויות על מנת לפלוש ולייהד את איו”ש. בתור יהודייה, חשוב שווינד תדע על ההיסטוריה היהודית הענפה בארץ ישראל שקיימת ומתועדת בבתי כנסת וכתבים בעברית אלפי שנים עוד לפני קום מדינת ישראל.

חשוב גם שכאנתרופולוגית היא תדע שהיא מתעלמת. מכך שהפלסטינים הורסים או בוזזים עתיקות יהודיות ברחבי ירושלים ואיו”ש, בין אם באופן עצמאי ובין אם באמצעות הרשות הפלסטינית. לפי אונסק”ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, מדובר בפגיעה בנכסים תרבותיים המהווה הפרה של זכויות אדם.

ווינד גם טוענת שהמחלקות ללימודי מזרח תיכון בישראל מעורבות בצה”ל ובכך הן מנציחות את משטר הקולוניאליזם הישראלי. היא נתנה את הדוגמא של תוכנית חבצלות, שפועלת באוניברסיטה העברית ועל ה”בעייתיות” בכך שהאוניברסיטה הסבה את חלק משטחה ומתקניה לטובת אותה תכנית. תכנית חבצלות היא תכנית יוקרתית שפועלת תחת חיל המודיעין ומשלבת שירות קבע ותואר ראשון במזרח תיכון בשילוב עם תחום במדעים מדויקים או הנדסה. כנראה ווינד לא מודעת לכך שגם בדמוקרטיות מערביות קיימות מוסדות לימודים אקדמיים או תוכניות הכשרה צבאיות כמו בארה”ב, בריטניה, צרפת ויפן. הסיוע שצה”ל והמועמדים לגיוס מקבלים מתוכניות עתודה עוזרות למצוא ולהכשיר כוח אדם מעולה שבסופו של דבר, אמור לתת מענה לצרכי הביטחון הגדולים של מדינת ישראל. חשוב לציין שאף סטודנטים ערבי לא נזרק או סולק מהמעונות באוניברסיטה לטובת עתודאים בתכנית חבצלות. זאת זכותה המלאה של האוניברסיטה להקצות מתחמים לסטודנטים בתכנית חבצלות שבעתיד יגנו על המדינה וגם על הסטודנטים הערבים במוסד.

ווינד טוענת שמוסדות אקדמיים לוקחים חלק ועוזרים לתעשיות הביטחוניות בישראל כמו רפאל ואלביט בתכנון, מחקר והכשרה של טכנולוגיה ונשקים, שנעשה בהם שימוש לפגיעה בפלסטינים. אכן, יש שיתופי פעולה בין מערכת הביטחון למוסדות אקדמיים בישראל, אבל הטענה שמדובר בניסיון להעצים את הפגיעה בפלסטינים גרידא, משוללת מהיסוד. בזכות הטכנולוגיה הצבאית צה”ל עשוי להבחין בצורה יותר קלה ובטוחה בין מחבלים לבלתי מעורבים. בנוסף לכך, פיתוחים כמו כיפת ברזל שהומצאו על ידי רפאל נועדו להגן על אזרחים ישראלים, יהודים וערבים ובאופן פרדוקסלי היא מנעה פעמים רבות את החמרת הלחימה וכניסה צבאית לעזה בשביל לחסל את המערך הרקטי של החמאס כמו בעמוד ענן (2012) או בשומר החומות (2021).

פיתוח כלי נשק ישראלים חדשים חיוני על מנת להבטיח את הצרכים הביטחוניים של ישראל ותושביה. ומטרתם היא לספק מענה לנוכח האתגרים הביטחוניים הזירתיים עמם מתמודדת ישראל, חוץ מהזירה הפלסטינית, כמו עם חיזבאללה, סוריה ואיראן.

אגב, בזכות אותם אמצעים ויכולות טכנולוגיים צה”ל מסוגל להבחין באמל”ח או במחבלים שעושים שימוש בתשתיות אזרחיות. במלחמת חרבות ברזל, צה”ל איתר והזהיר אזרחים פלסטינים בעזה באמצעות טלפון ובעוד דרכים טכנולוגיות על תקיפות באזור. בזכות הטילים המיוחדים בנוהל הקש בגג, צה”ל מבצע ירי מזהיר לפני השמדת מטרה צבאית, על מנת לאפשר לאזרחים להתרחק ממנה.

בשל ההתקדמות הטכנולוגית, הקונספט של גרימת הרס סביבתי נרחב ופגיעה נלווית באזרחים בתוך אזורים מאוכלסים במהלך לחימה כבר לא נהיה בלתי אפשרי. לצבאות של מדינות מערביות, כמו ישראל, יש יכולת לנהל מלחמה מבוקרות ומדויקות בעצימות נמוכה יחסית.

בנוסף, לפי צה”ל מתחילת המלחמה הותקפו כ32 אלף מטרות ומספר ההרוגים הפלסטינים שמשרד הבריאות העזתי שנשלט על ידי החמאס דיווח עליו גם הוא עומד על כ- 32 אלף. כלומר, בכל הפצצה נהרג בממוצע  כאדם אחד. מדובר במספר מאד נמוך לעומת עוצמת האש שהפעיל צה”ל ברצועה. כמו כן, היחס בין הרוגים פלסטינים אזרחים למחבלי חמאס עומד על 1:2. זה היחס הכי טוב שמדינה מערבית הצליחה להשיג בכל מלחמה בהיסטוריה, והוא בולט לאור העובדה שלחמאס מספר לא מבוטל של 30,000 מחבלים שמסתתרים בין האוכלוסייה האזרחית.

חשוב לומר שנתונים אלה מצביעים על אתוס הצבא המוסרי של צה”ל, גם במקרה שמספר ההרוגים שדיווח עליו החמאס נכון; דבר זה כלל אינו בטוח, מכיוון שבחודשים האחרונים פרופסורים ומכוני מחקר שונים מצביעים על אי אמינות בדיווחים ש- 70% מההרוגים בעזה הם נשים וילדים. אברהם וינר, פרופסור לסטטיסטיקה מאוניברסיטת פנסילבניה כתב שבין ה-26 באוקטובר ל-11 בנובמבר, חמאס פרסם נתונים החושפים עלייה יומית עקבית של כ-270 במספר ההרוגים, עם מרווח טעות של כ-15%. היעדר התנודתיות בנתונים מצביע שהם מפוברקים, בסבירות גבוהה. בנוסף מצא וינר כי אין כל קורלציה בין מספרי הנשים והילדים ההרוגים – בניגוד גמור למה שהיה ניתן לצפות אם המספרים אכן היו משקפים את המציאות.

כפי שווינד קובעת שיש צד אחד לכל הסכסוך שהוא ישראל, כך גם היא בוחרת להעלים עין מפעילות הטרור שקיימת באוניברסיטאות פלסטיניות באיו”ש ועזה.

כיוון שהחמאס, שאגב מוגדר בתור ארגון טרור על ידי ארה”ב, האיחוד האירופי ועוד מדינות, שימש כריבון הבלעדי על עזה עד ה- 7 לאוקטובר, הפעילות וההשפעה שלו על האוניברסיטאות ברצועה הייתה גלויה לחלוטין. משום כך, דריסת הרגל שלו והשימוש בקמפוסים כחטיבת מחקר לייצור אמל”ח וטרור היא ענפה ביותר.

דוגמא בולטת לחמאסיזציה של קמפוסים בעזה ניתן כבר לראות באוקטובר. בתחילת המלחמה, פתח חיל האוויר במתקפה על האוניברסיטה האסלאמית בעיר עזה. האוניברסיטה, שהוקמה ב-1978, שימשה מוקד משמעותי לפעילות צבאית של חמאס ברצועת עזה, תוך טיפוח הסתה וטרור. דרכה פעילי טרור עוברים הכשרה בתחומי פיתוח וייצור נשק, ופעולות מודיעין.

לאוניברסיטה האסלאמית יש קשרים חזקים עם בכירים בחמאס, ובראשם ג’מאל זבדה שסוכל במבצע ‘שומר החומות’, וכיהן כחבר בולט במטה הכללי של חמאס. זבדה עמד בעבר בראש מחלקת הפיתוח והפרויקטים במטה הייצור של ארגון החמאס ומילא תפקיד באוניברסיטה האסלאמית. כמו כן, האוניברסיטה משתפת פעולה באופן תדיר עם חמאס לכנסים שמטרתם גיוס כספים לפעילות טרור והפצת תכנים שנועדו להסתה נגד ישראל.

 

פורסם במקור בזמן ישראל

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1