עמית קאמרה 2019-2020 דב גוגנהיים

אפילו שעון מקולקל צודק פעמיים ביום.

בתחילת אפריל הביע מנהיג ה- BDS, עומר ברגותי, תמיכה באפשרות של שימוש בחיסון פוטנציאלי שיפותח בישראל ל- COVID-19. “אם אתה משתמש בציוד רפואי מישראל זה לא בעיה. ואנו לא רואים את זה כנורמליזציה”, אמר בשידור חי בפייסבוק בשפה הערבית.

הוא המשיך וטען, “עד עכשיו לא היינו במצב בו אנו זקוקים לישראל בדחיפות ואף אחד אחר לא יכול להציל אותנו מלבד ישראל.” אם זה יקרה, הצלת חיים חשובה יותר מכל דבר אחר.” מכיוון שתנועת ה- BDS דוחה נורמליזציה עם ישראל, הצהרה זו הפתיעה רבים.

אמירה זו יכולה להיות התפתחות חיובית. ברגותי חוזר על מנטרה שחוזרת על עצמה על ידי חלק גדול מהקהילה הבינלאומית – פוליטיקה היא פוליטיקה, ויהיו לנו את הטיעונים הפוליטיים שלנו כראות עינינו – אך האידיאולוגיות שלנו לא צריכות לגבות מחיר של חיי אדם. אנו לעיתים קרובות לא מסכימים על מדיניות מסוימת, אך לעיתים רחוקות יש להם השפעה ישירה על רווחתם של אחרים כמו ברפואה.

אם כן, למרות קביעת התקדים של ברגותי כי חיי אדם חשובים יותר מהיציבות הפוליטית, זה מאכזב (ועם זאת צפוי) שזה לא המקרה אצל כמה תאי BDS בולטים בקמפוסים של האוניברסיטאות האמריקאיות.

לדוגמה, בחודש מרץ, הפך תא הסטודנטים לצדק בפלסטין (SJP) של אוניברסיטת טאפטס לקבוצת הקמפוסים הראשונה שהגישה משאל המגנה את ההכשרה הביטחונית למערך האבטחה בקמפוסים על ידי כוחות הביטחון הישראליים (החלטה על משאל העם התעכבה בגלל COVID-19).

זוהי רק ההבעת תמיכה האחרונה של SJP לקמפיין “חילופי קטלניות”, שהם תומכים בגלוי מאז 2018. הקמפיין מושרש באנטישמיות. בעיקרו של דבר, הם טוענים שישראל ויהודי אמריקה תורמים לאכזריות המשטרה בארצות הברית, וכי מערך הביטחון של האוניברסיטה הפך “למיליטריסטי” המיישם “שיטור מפלה ומדכא” המשמש את מערכת הביטחון הישראלית. מדובר בטענות נטולות כל ראיות, הכוללות שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים של כוח וכסף יהודי.

קמפיין זה מובל באופן לא מפתיע על ידי “קול היהודים לשלום” (JVP), קבוצה שמשתמשת בזהותה היהודית ככלי לקידום אג’נדה של התנגדות לזכות הגדרה עצמית לעם היהודי בארץ ישראל.

יש בעיות רבות עם הקמפיין (לדוגמא, JVP מפגין תמיכה באופן גלוי ואף מארח טרוריסטים מורשעים באירועיהם), אך הנושא הבולט ביותר כאן הוא ההתעלמות הגמורה מחיי אדם מצד JVP ו- SJP. ברגותי עצמו הצהיר כי חיים באים לפני הפוליטיקה – והפסקת ההכשרה הביטחונית תשאיר צוותים רבים ללא הכישורים הדרושים להגנה על קמפוסים, מה שעלול בסופו של דבר לעלות בחיי אדם.

“מדובר בטענות נטולות כל ראיות, הכוללות שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים של כוח וכסף יהודי.”

כאשר Tufts-SJP זכתה בפרס על שיתוף פעולה בין סטודנטים, מנכ”לית רשת ההשתתפות האקדמית (AEN), מרים אלמן, אמרה כי “Tufts-SJP לא צריכה לקבל פרס הוקרה על שיתוף פעולה”, בדומה להצהרות דומות של אנתוני מונאקו, נשיא טאפטס , שטען כי SJP לא היו צריכים לקבל את הפרס, והביע חששות רבים שנבעו מהאירוע המצער. אכן, גם SJP וגם JVP פועלים בעקביות באופן גזעני לקיטוב ולחרם של סטודנטים תוך מניעה של ניהול דיון פתוח ובריא שכולל רעיונות שנועדו לשפר את החברה.

עידוד אקטיביזם של סטודנטים ומעורבות פוליטית חשובים לכל חברה מתפקדת בריאה. אך כאשר אנו מתמודדים עם ארגונים הנגועים בעמדות שנאה, המזלזלים בזכויות אדם ומאמינים באנטישמיות, יש לשאול – אילו ערכים באמת מקדמים ארגונים אלה? האם ארגונים אלה ראויים לתגמול?

פורסם במקור באנגלית באתר: The Algemeiner

נכתב באנגלית על-ידי עמית קאמרה 2019-2020 דב גוגנהיים. תורגם על-ידי אורי רבינוביץ.

.Click here to read the article in English

arrow-rightArtboard 2arrowArtboard 1awardArtboard 3bookletArtboard 2brushArtboard 2buildingArtboard 2business-personArtboard 2calendarArtboard 2caret-downcheckArtboard 10checkArtboard 10clockArtboard 2closeArtboard 2crownArtboard 2documentArtboard 2down-arrowArtboard 2facebookArtboard 1gearArtboard 2heartArtboard 2homeArtboard 2instagramArtboard 1keyArtboard 2locationArtboard 2paperclipArtboard 1pencilArtboard 2personArtboard 1pictureArtboard 2pie-chartArtboard 2planeArtboard 2presentationArtboard 2searchArtboard 2speech-bubbleArtboard 1starArtboard 2street-signArtboard 2toolsArtboard 2trophyArtboard 1twitterArtboard 1youtubeArtboard 1